torsdag 30. juni 2016

Dagen i dag.

I dag dro vi med 9-båten til Bekkjarvik og med buss/ferge inn til Lagunen. Det var litt av en ferd. Lokalbåten var forsinket og dermed kom vi til å miste bussen fra Bekkjarvik. Superbåten ringte til bussen og bussen ventet på oss slik at vi fikk kommet oss med fergen fra hufthamar til krokeide. :) Det ble litt råkjøring da, men det tåler vi. ;)

På lagunen fikk vi kjøpt våtdrakt siden det skal være vannsportdag på lørdag og det er ikke akkurat så sommervær her for tiden. Fikk også kjøpt en brødbakemaskin jeg hadde bestilt på lefdal. Så handlet vi på coop. endel melvarer og hermetikk og basisvarer.


Været i dag var skikkelig elendig. Det øste sidelengs og blåste kuling. Værst var det på fergen fra krokeide og på lokalbåten fra hufthamar og bort til storebø. Himmelen hadde virkelig åpnet slusene og jeg hadde ikke engang regnjakke på.. (by-musa marie...)

Vel, utrolig nok, da vi kom i land på Møkster, skinte solen og det var 18 grader. :-) Fantastisk!
Gikk innom lokalbutikken og handlet melk, og endel annet. Så bar det hjem til det elskede huset...
Det er alltid så sinnsykt godt å komme hjem her, når jeg har vært ute og fartet. Det er bare så himmelsk. For første gang på lenge, puster jeg ut og kjenner glede. Det kan ikke beskrives...

Nå har vi satt i gang brødbakemaskinen med en enkel oppskrift som fulgte med... Men er det noen som vil dele noen gode oppskrifter til bakemaskin, så tar vi gjerne i mot.

Her er noen oppskrifter jeg fant på http://anneskokebok.blogspot.no 
Jeg har ikke prøvd dem enda, men jeg tenkte å prøve ut etterhvert.


Annes rugbrød! 
4 dl hvetemel 
1 dl sammalt rug grov 
1 dl sammalt hvetemel fin 
2 ss solsikke kjærner 
2 1/2 dl vann 
1 ss olje 
1/2 ts salt 
1 1/2 ts gjær 

Grovbrød med linfrø og havre 
3 1/2 dl hvetemel 
1 dl sammalt hvetemel grov 
1 dl sammalt hvetemel fin 
2 ss linfrø 
1/2 dl havrekli eller havregryn 
2 1/2 dl vann 
1 ss olje 
1/2 ts salt 
1 1/2 ts gjær 

Brød med yoghurt 
4 dl hvetemel 
1 dl sammalt grov 
1 dl sammalt fin 
1 1/2 dl vann 
2 ss yoghurt 
1 ts honning 
1 ss olje 
1/2 ts salt 
1 1/2 ts gjær 

Loff til tapas, lasagne, mm 
6 dl hvetemel 
2 1/2 vann 
1 ss olje 
1/2 ts salt 
1 1/2 ts gjær 
1 ts provance krydder 
1 ss sukker 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar